Varme fingre

mandag den 6. februar 2012


Varme fingre på vej :) Ja billedkvaliteten er elendig. Men det ER aften og det ER mobilfotos ;)
Men jeg har jo lært at filte... så idag blev et par lune handsker startet op !!! GOSH et arbejde, siger jeg bare. Så jeg har kun fået klargjort to ... og filtet den ene færdig.

Et par flasker blev snuppet fra skuret og huller lavet i låget, til sæbevand.  Og da hullerne var klar, kogte jeg noget vand, som jeg havde lært og fyldte flasken op. Sammen med det sæbe man bruger :)
 Hvad jeg så ike lige vidste, var at MIN elkedel åbenbart holder bedre på det varme vand, end den jeg brugte i Vamdrup idag!!!!

For se lige hvad der skete med den ene flaske, da jeg hældte vandet i ?!?!?! Den skumpede på alle leder og kanter og er nu bare en miniature af den anden ;) Det har jeg godt nok aldrig prøvet før!


Lidt skæv måske, men en fin minature!!!
Nå men flasken dur stadig... så jeg måtte igang med filteriet :)

Først lagde jeg et skridsikkert underlag på mit spisebord. Sådan nogen gummi agtigt noget, som nogen bruger til at lægge under løse tæpper på gulvet. Mest for at de kommende lag ikke skal rutsje rundt.

Dernæst sprættede jeg en sort sæk op, da jeg ikke har nogen voksdug eller lignende. Og bredte det ud ovenpå.

Og øverst et gammelt håndklæde, til at suge noget af alt det sæbevand jeg får pøset på bordet. Og så er det ellers igang med knofedtet. Man kan både kaste filten ned i bordet mange gange... så det filter. Men man kan også gnide/rulle i bobleplast... skånsomt, men langsom proces. Eller man kan rulle det hele ind i sivmåtter, først på den ene led og så på den anden.... det går væsentlig hurtigere.

Men hvorom alting er,,,, så er der DÆLME langt fra start til slut. Som det ses både af øverste og nederste foto. Nederste foto viser den skumplast skabelon, der i starten lægges på bordet... hvor man så fordeler ulden på, i fine totter.... vander det.. vender formen om, og lægger filt på den anden side også.... inden man begynder filtningen.

Og da jeg har lært af erfaring fra sidste uge... har jeg taget den med ro. Nu begynder fingrene at gøre ondt og så er jeg stoppet ... og tager først anden handske imorgen!!!!


Når jeg er helt færdig med begge handsker og fået dem tørret godt, skal jeg nok vise det færdige resultat... Farven er nemlig ret meget forkert her. Ulden er limegrøn, når det er tørt :)






8 kommentarer:

Unknown sagde ...

Nøøøj de er fede! Håber de er lækre at have på, for det er dælme noget af et arbejde du har begivet dig ud i ;)

Glæder mig til at se dem i limegrøn :)

Dorthe sagde ...

Ih du milde, tænker. Hvordan mon du får hullet til hånden , når det filter? Tænker....

Lene sagde ...

hvor bliver det nogle skønne handsker. Tror lige at jeg vil finde mine filtede vanter frem

Quinden sagde ...

WouW ! De bliver da supergode ! Er det ikke hulens svært at få ulden til at lægge sig rigtigt om de fem fingre ? Et imponerende stykke arbejde ! God fornøjelse med dem
;0) - Quinden

Tina sagde ...

Janni: de er super lækre at have på :) Har prøvet nogen, inden jeg selv gik igang!

Dorthe: Jeg klipper bare hul oppe ved håndledet og filter så lidt viderfe, for at få bløde "uklippede" kanter :)

Lene: de er bare SÅ lækre :) jeg er forundret over hvor vindtætte de er, sådan nogen.

Quinden: Tak :) Nej slet ikke. For den skumform man starter med... der lægger man ulden et par cm ud over kanten... hælder sæbevand på, et lag plastic på for at holde på ulden. Så vender man handsken om og bukker det overskydende uld om alle kanter, ind mod fladen. Og lægger uld på den side også :) På den måde får man lukket alle kanter. (ikke sådan lige at forklare på skrift, håber du forstår :)... ellers må jeg lige knipse den proces, ved næste projekt)

IF Stjernen sagde ...

Hold da helt op! De er godt nok fede - eller retter DEN er ;-)
Du kommer da aldrig til at fryse på fingrene mere :-)

Tina sagde ...

Tak Britta :) Nej det håber jeg skisme ikke... især ikke med det arbejde. Er stadig ikke færdig med handskerne... men armene er heeeelt færdige :)

Unknown sagde ...

De er i hvert fald vildt cool, så forstår godt du har begivet dig ud i det projekt :)

Send en kommentar