Soldyrkning

torsdag den 26. maj 2011


Vi har jo hørt i mange år, at overdreven soldyrkning kan være farligt. Mon det er det der er sket for Mulle her? I hvert fald ligger han på ryggen, med de store gravelapper lige i vejret, let uglet pels og halen hængende slapt ned. Den eneste positive ting, ved det, er at jeg måske ikke skal sprede nye store støvskyer, hver gang jeg klipper græs og kører ind i een af hans ind- eller udgange ;)


Men samtidig synes jeg jo det er lidt synd for det lille skind. Det kan ikke have været en sjov skæbne, at komme om på ryggen, med en lille buttede mave i vejret og måske ikke kunne komme op igen? Ja hvem ved hvad der skete den skæbnesvangre time?


Igår var en dag der var fyldt godt op :) Først til tandlægen, som kunne sige nul huller og dygtiiiiig ;) Og så med venner ud og handle og hygge. Så jeg fik købt mig nogen lavendler til terrassen. Bare 3 krukker med en sommerfugle lavendel.... tror jeg nok de hedder.

Jeg er helt skør med lavendel og duften af dem. De skal stå i det lille smalle jordstykke for enden af terrassen. Så jeg kan trække nogen sommerfugle til og nyde duften :) Ved du om der er stor duftforskel på diverse lavendler? For så kunne jeg jo mixe rækken med et par stykker af en anden art.


Jeg synes dog at disse lavendler er smukke, med den lille dusk for oven. Og om det er den dusk der gør at de hedder noget med sommerfugl, ved jeg ikke. Eller om det er fordi de trækker sommerfugle til....

Samtidig fik jeg lige købt en plantesæk, til de mange tomatplanter der myldrer op, i min vindueskarm!! GOSH enten kommer jeg til at leve af tomater, eller også må jeg se at få afsat nogen planter. ;) Hvor store mon de skal være før jeg kan plante dem udenfor?

Mine stangbønner er nu 60 cm høje og har lavet en voldsom fletning, i vinduet. Mon jeg nogensinde får dem delt igen? De skulle ellers fordeles i to potter udenfor ;) Sådan går det når man ikke kunne finde blomsterpinde nogen steder og lod tiden gå.


5 kommentarer:

Bettina sagde ...

Jeps, det er duskens skyld! ;)

Og hvor er det da synd for Mulle!

Kristine sagde ...

Såvidt jeg ved er sommerfuglelavendlen ikke vinterhårdfør. Den lavendelsort som hedder Hidcote Blue er vinterhårdfør - og dufter også dejligt :-)
Når jeg klippe mine lavendler ned i April hvert år bruger jeg afklippet til at lave nye planter med.

Tina sagde ...

Bettina: Okay ;) for der stod noget på skiltet hvor jeg købte dem, at de også tiltrak sommerfugle... men det gør alle lavendler vel ;) Ja stakkels lille Mulle!

Kristine: Hmm du har ret kan jeg se på skiltet på planten. Den kan tåle LET frost. hvad skisme gør jeg så? Dækker dem til? Hmm så vil jeg have fat i nogen hidcote blue til at sætte også. :) Okay! Jeg vidste ikke de var så nemme at sprede :) Stikker du bare en kvist i jorden?

Jette sagde ...

Tror ikke den kan tåle det mindste frost, det er bedre du køber de hårdføre og bare klipper dem helt ned hvert år. Eller når du ser nogle, så klip en masse af og stik dem i en potte, så har du hurtigt en masse lavendler.

Tina sagde ...

Jette: Hmm så må jeg vist have fat i nogen der er :) Der er nogen flotte nogen nede i byen, men de glor nok lidt hvis jeg stiller mig op og stjæler nogen stiklinger ;)

Send en kommentar