Babylons hængende haver

mandag den 30. maj 2011


Aaaj måske ikke lige Babylons, men så i hvert fald mine hængende tomater ;) Upside down, groende tomater. Jeg har set det før med andre planter, men ellers havde jeg ikke før set det gjort med tomater. Men nu skal det testes på min terrasse. Eftersom jeg har 12 planter at teste med, gør det ikke så meget hvis det ikke giver så stort et udbytte.

Her følger en DIY, hvis nu nogen af jer også har lyst at prøve ;)


Tag en 2 L sodavandsflaske. Skær bunden af.... du kan næsten se den har en lille støbesamling. Der har jeg skåret. Ødelæg ikke nogen af de to dele, for begge skal bruges :)


Tag den afskårne bund og put den omvendt ind i flasken. Tag en hultang eller lignende og klip 4 huller, igennem begge dele. Disse huller skal bruges til at hænge flasken op i, når den er færdig :) Så har du andre måder at hænge den op, så gør du det :)


Tag nu din bund og lav små huller. Jeg har brugt en stoppenål, som jeg har varmet op over et stearinlys. Hullerne skal ikke være ret store. Disse skal bruges til at vande planten igennem. Og som regnopsamler. Så bliver planten vandet stille og roligt.


Da flasken er gennemsigtig, skal denne males. Mest for at give skygge til rødderne inde i flasken :) Men så gør det jo ikke noget, at de så samtidig bliver kønnere at se på vel? ;) Jeg har bare malet med en akrylmaling.


Klip nogen cirkler af gamle grydesvampe. Lav en slids og et lille hul i midten. Disse skal bruges til at putte rundtom stænglen af tomaten, nede ved udgangen af flasken, så jorden ikke løber ud :)


SÅ er du klar til at putte planterne ind i flaskerne :) sørg for at have jord og et lille ark papir klar.


Tag nu det lille ark papir og vikl det forsigtigt rundt om bladene på tomatplanten. Og lemp nu forsigtigt det hele ned i flasken og lad papiret føre planten igennem mundingen på flasken. Hold nu fast i flasken, mens pege og tommelfinger holder fast (forsigtigt) om stilken på planten. Fyld så jord i fra den tykke ende :)
På med bunden, som du kan vande igennem.


Sådan her...  :) Tag nu dit lille stykke grydesvamp og put meget forsigtigt op i mundingen på flasken, rundt om stilken på planten, sådan at jorden ikke ryger ud.

Færdig ! Og så håber jeg du har held med din hængende have :) Vældig god idé til små haver og balkoner!




17 kommentarer:

Unknown sagde ...

rigtig god ide, at man selv kan lave dem, har ser at de kan købes til svimlende summer, så tak for ideen:)

Pernille sagde ...

Wow det er da en super idé! Den tror jeg skal afprøves. Vi har kun 2 små altaner, så der er ikke så meget plads, men det her er da genialt (og billigt, fedt!).

Med venlig hilsen Pernille - pescno.blogspot.com

Gitte sagde ...

Super ide, og flot ser det ud.
Tak for tippet.

Go' aften.

Hilsen Gitte

Julie sagde ...

Nej hvor smart ;0)
Jeg skal da lige ud i stalden og se om jeg har nogen flasker

LineMo sagde ...

Det lyder som en rigtig god ide, den vil vi da prøve

Anonym sagde ...

ej hvor sjovt, det glæder mig til at følge med i :-)

Tina sagde ...

Sonja: jeg har set dem til voldsomme priser på nettet ;) Her koster de kun panten og en klat maling ;)

Pernille: ja de er jo perfekte til altaner :) også til andre ting end lige tomater!

Gitte: velbekomme :) og tak

Julie: Sig lige til hvis du får lavet nogen ;) sjovt at se andres hængende haver!

Line: Jaaa prøv... det er sjovt :)

ChiliQuilter: Jeg lover at poste om nogen dage, så i kan se at de lever ;)

Tinitten sagde ...

Hejsa kom tilfældigt forbi. Sikken masse fede ideer. Hænger helt sikkert på:-)

Tine - Tinitten

Tina sagde ...

Tinitten: Hej Tine :) Og velkommen til ! Og tak for rosen!

Reuse and diy sagde ...

Super sød ide, det m å jeg prøve...
Og fin blog du har her.....

Tina sagde ...

Tak skal du have Heidi, og velkommen til :)

Frønørden sagde ...

Haps. den ide snupper jeg - passer fint til dyrkning af tomatsorten "TEXAS WILD" mfl
BTW maler man indeni eller udenpå?

Tina sagde ...

Hej Frønørd :) Uh håber du vil dele billeder når du engang får gang i dem :) Jeg har malet udenpå, ud fra devicen at så kommer planten ikke i kontakt med malingen, der måske ikke er så sundt endda :)

Annie sagde ...

Hej Tina.
Super fin idé ;o)
Nu er sommeren så småt ved at være over og jeg vil gerne høre hvordan det er gået med dine "flaske-planter"... hvordan har de klaret det da de blev tunge af modne tomater ?
Kærligst Annie

Tina sagde ...

Hej Annie, Det var forrige år jeg havde disse hængende. Siden er det prøvet igen og med held. De giver ikke så meget som en tomatplante der står i en stor plantesæk, grundet mindre jord :) Men det giver nok til mit behov for lidt friskplukkede tomater. Så vil du have STORT udbytte, er dette ikke metoden, med mindre du så hænge 3-4 stykker op.

Unknown sagde ...

Kanon ide! Især til at hænge i vinduet.

Hilsen
Michael
www.havenimaven.blogspot.com

Unknown sagde ...

Det er jeg da nødt til at prøve :-)

Send en kommentar