En træls sag

tirsdag den 10. juli 2012

Sådan en uge kan hurtigt vendes til noget rigtigt træls noget !! Det har jeg måttet sande....

Som mange af jer ved, laver jeg glaskunst. Og for en del tid siden, viste jeg jer den første Sismofyt. Den er nu genstand for tændes gnidsel og træls humør her på matriklen.

Det hele startede med at jeg satte et par af mine Sismofytter til salg inde på en facebookgruppe, kaldet Kolding Køb og Salg. Allerede få timer efter, jeg havde sat et sæt til salg derinde, skrev en kvinde ved navn Tekla, til de kunder der skrev og spurgte efter andre farver, at hun kunne lave dem i aaaalle farver! Vel at mærke i private beskeder, så jeg ikke kunne se det.

Desværre for hende, ramte hun min bedste veninde. Som så kunne fortælle mig at en kvinde ved navn Tekla, forsøgte at gafle mine kunder. Men hun blev ret hurtigt konfronteret, af hhv. veninden, mine potentielle kunder og af mig.

Men så var jeg i weekenden (i lørdags), til Kolding Køb og Salgs offentlige kræmmermarked, inde bag LIVA i Kolding. Og da jeg gik forbi en bod, fangede mit øje en lidt underligt udseende Sismofyt-kopi! Så jeg gik hen til kvinden og spurgte til prisen : "Een for 125, to for 200", svarede hun. Og jeg tænkte, "okay prisen har hun så også kopieret". Jeg spurgte så kvinden om hun ikke tilfældigvis skulle hedde Tekla? Jooo det gjorde hun da. Jeg fortalte hende så, at det var mig der havde lavet de Sismofytter hun nu kopierede og solgte. Straks røg armene over kors og jeg fik at vide, at jeg "jo ikke havde copyright på dem - og at det godt nok var ærgerligt for mig".

Så jeg gik lettere sur og frustreret hjem. Jeg skrev så til en admin inde på Kolding Køb og Salg, da der åbenlyst i deres regelsæt står, at der ikke må sælges kopiprodukter på deres side. Jeg gør ham opmærksom på at Tekla kopierer mine ting og spørger hvordan vi tackler dette. Men svaret var uventet ... Her copy/paste af hans svar:

"Tina Ellegaard Poulsen den gider jeg altså kke blive ved med at høre om du har ikke automatisk copyright på et produkt det søger man om ligesom ved et patent ham siger også hun har "kopiereret" dine sismo fytter for går du ind og google efter finder du da også masser af dem kender da også en glasmager som har lavet dem i mindst et år
jeg vil ikke høre om det mere herinde det er en sag i selv må finde ud af"


Jeg må tilstå jeg ikke forstår hans besked til fulde... men jeg kan samlet set forstå at han ikke tror mig over en dørtærskel og i øvrigt er hamrende ligeglad med hvem der har ret eller uret. Og jeg kunne kun svare ham, at jeg da kunne vise ham skitsetegninger og fotos af "skabelsesprocessen" af disse figurer, med datoangivelse. Men manden bliver ved at skrige på at jeg skal vise ham copyright og nægtede i samme åndedrag at fortælle hvem han kendte, der efter sigende skulle have lavet disse Sismofytter i mindst et år.

Jeg går i seng og tænker at det må jeg løse imorgen....

Dagen efter skal jeg så lave bil, da min bil skal synes. Så hele den dag fra tidlig formiddag, til kl 21, står jeg på min fars værksted. Så jeg ser ikke alt det der sker online imens.... men bliver små- opdateret via SMS beskeder, der spørger om jeg har set på Kolding Køb og Salg idag?

Det viser sig at Tekla nu også forsøger at sælge disse figurer inde på Kolding Køb og Salgs facebookside. Og imens jeg stod på værkstedet har flere dermed forsøgt at bakke min sag op og skrevet til både Tekla og til gruppens admin.

Endda inklusive min glas-underviser, der forsøger at forklare en meget vred Tekla, (der i øvrigt beskylder MIG for at have sismofytterne fra min glasunderviser eller undervisningsmateriale (Det materiale gad jeg nok se) og at både min glas-guldsmed og andet også skulle være kopier af andres ting (det gad jeg også nok se)...) at han altså har siddet og kigget på at jeg har tegnet, klippet papir skabeloner, skåret glas og arbejdet mig frem til den færdige Sismofyt. (samt det andet glas jeg har lavet).... Men uden held.

Dette falder åbanbart ikke i admins smag og JEG får så en email der bedyrer at hvis jeg ikke fremviser copyright idag, bliver jeg smidt ud af gruppen fordi JEG plagierer, da han jo kan se på google at der findes maaaasser af sismofytter derude...Og at han i øvrigt er træt af det uro der er på siden *SUK*, kære admin, skrev jeg så, det er jo mine du kan se på google OG jeg har slet ikke været hjemme, så uroen kan jeg ikke lige styre!!! (når det er sagt, er jeg glad for opbakningen af alle dem der har hjulpet mig på facebook)

Men enden på en aften, da jeg kom hjem fra værkstedet og ikke kunne tale manden til fornuft, da han hverken ville se fotos, skitsetegninger eller andet.... men KUN COPYRIGHT... var at han ikke bare slettede mig fra gruppen, men også blokerede mig fra både den og hans egen profil.

Så nu står jeg her... smidt ud af en gruppe, fordi en ANDEN kvinde, har kopieret mit glas.... Men jeg fremstår nu som skurken som de ikke vil lytte til. Samtidig med at kvinden der kopierer mig, får lov at blive som medlem af gruppen. Admin skriger om COPYRIGHT, men glemmer alt om moral og etik. Og endda om de regler han sikkert selv har været med til at sammensætte, til gruppen Kolding Køb og Salg, om at kopivarer ikke må sælges derinde.
Og er ret rystet over manglen på almindelig fornuft og moral !

Samtidig ærger jeg mig over dem der ventede på at jeg fik lavet nogen sismofytter til dem. Nu kan de så sidde inde på den facebookgruppe og undre sig over hvor jeg blev af.... Bortset fra dem jeg nåede at skrive navnet ned på.

Men ser du en Sismofyt derude, som ikke helt ligner mine, så er det såmænd nok en kopivare..... Jeg synes bare du skulle være advaret. For dem Tekla laver, vil jeg nu alligevel ikke lægge navn til.


Så på to do listen er nu en snak med Copydan!!!!



9 kommentarer:

Karina (Korsholms Kreative Hjørne) sagde ...

Det lyder fornuftigt tina held og lykke med det :)

Pernille sagde ...

For S#¤%&... da. Det lyder som en grumme dårlig joke.
Jeg bliver ked af på dine vegne, at der findes mennesker i så små sko, der ikke engang tager sig tid til at undersøge til bunds.
Jeg håber du finder en fornuftig løsning.. og så kunne jeg ikke lade være med at google. Jeg må indrømme at ud over bolsjer, fandt jeg kun billeder, jeg er sikker på er dine :(

Karina (Korsholms Kreative Hjørne) sagde ...

Hey søde kan dette hjælpe dig ?


Laila Sejrup Er de solgt og ligeså med de grønne?
for 22. juni kl. 20:27 siden via mobil
Merete Nielsen Er interesseret
for 22. juni kl. 20:29 siden via mobil
Tina Ellegaard Poulsen Jeg ved i er flere der er interesseret... så de ryger for højeste bud. Da de er svære at sende, skal de helst afhentes. Der lukkes for bud i morgen aften, efter bål :)
22. juni kl. 20:31 · 1
Merete Nielsen Ok 200 kr afhentet mandag .
for 22. juni kl. 20:33 siden via mobil
Shannie Blom Petersen Jamen så byder jeg 201,- :)
22. juni kl. 21:13
Tina Ellegaard Poulsen ‎Laila Sejrup, de grønne er reserveret :)
22. juni kl. 21:26
Bjarne Mosegaard Er de røde ikke solgt så? Lige lidt svært at følge med lige nu.... De er max fede!!
22. juni kl. 22:38
Tina Ellegaard Poulsen ‎Bjarne Mosegaard, der er gået auktion i de røde sismofytter fordi flere ville have dem :) Så de går til højestbydende imorgen aften , når vi er hjemme fra bål :)
22. juni kl. 22:39
Gitte Lager Nielsen Hvor høje er de???
22. juni kl. 23:04
Tina Ellegaard Poulsen Lige godt 26 cm høje :)
22. juni kl. 23:06
Maibrit Ousager Byder 210 kr.
for 22. juni kl. 23:12 siden via mobil
Ina Nylander ‎250,- kr.
22. juni kl. 23:42
Sandra Andersen ‎260 kr
22. juni kl. 23:49
Trine Kirkeby Carlsen ‎275
23. juni kl. 00:10
Ina Nylander ‎300,-kr
23. juni kl. 00:12
Trine Kirkeby Carlsen ‎310
for 23. juni kl. 00:15 siden via mobil
Shannie Blom Petersen I'm out ;0)))
for 23. juni kl. 03:39 siden via mobil
Tina Ellegaard Poulsen ‎@ Trine Kirkeby Carlsen , det ser ud til at du blev den højestbydende. :) jeg kom lidt sent hjem fra bål... Men bedre sent end aldrig :)
24. juni kl. 03:22
Tina Ellegaard Poulsen ‎Trine Kirkeby Carlsen, prøver lige at tagge dig, da jeg ikke kunne gøre det fra min ipad igår ;) Sismoerne bliver dine :) Lad mig vide hvornår du kan kigge forbi :)
25. juni kl. 01:13
Trine Kirkeby Carlsen På fredag hvis du er hjemme :0) de er så flotte!!!!!
for 25. juni kl. 01:16 siden via mobil
Tina Ellegaard Poulsen Jeg er hjemme fredag, hvis det er før kl 20 :) Jeg skriver lige en PB til dig .
25. juni kl. 01:18
Trine Kirkeby Carlsen Har sendt dig en PM Tina.
for 25. juni kl. 01:18 siden via mobil
Trine Kirkeby Carlsen Jaaaa det bliver over middag hvis det passer ind hos dig.
for 25. juni kl. 01:19 siden via mobil
Tina Ellegaard Poulsen Super :) det passer mig fint.
25. juni kl. 01:20

Karina (Korsholms Kreative Hjørne) sagde ...

Undskyld min nærmes spamning af beskeder,..... Man har også lige søgt på google og ud over de bolsjer der hedder sismofytter dukker dine glas figure og billede op så det er jo noget fis det der han siger!

Hvorfor kan kæl...... Ikke bare finde på noget selv....

Susanne sagde ...

Surt :o(
Måske noget du kan bruge her ?
http://www.ophavsret.dk/baggrundsviden.php?rapport=8

God kamp.
Mvh
Susanne i silkeborg

Heidi sagde ...

Jeg har lige været inde på Fb-siden, og jeg kunne slet ikke finde nogle Sismofyt-kopier. Dit billede er dog stadig derinde! :-) Så det har han vidst liiiige glemt at slette også ;-)
Håber du finder ud af en løsning med Copydan, og krydser mine små fede fingre.
Knus

Lene sagde ...

ja jeg er godt og grundigt forarget over admins opførsel og ikke mindst over Teklas manglende moral. Bliver så harm og rasende på dine vegne, for du har på ingen måde fortjent den behandling.

Helle Rasmussen sagde ...

FFååårk hvor er det en mega træls historie...Hvor er det godt du har en masse der bakker dig op. Det er ting som denne der kan knække en stærk person med reele hensigter.
Tina du virker reflekterende og analyserende. Men hvor er det trættende. Go vind! :)

Tina sagde ...

Undskyld jeg slet ikke har fået svaret på jeres kommentarer ... Men jeg brugte simpelthen al min krudt på det her møg :) men jeg har læst dem alle og er rigtig glad for den store opbakning :)

Send en kommentar