Supermåne

lørdag den 19. marts 2011


I aften er der et månefænomen, kaldet Supermåne!

Betegnelsen supermåne skyldes, at månen er tættere på jorden, end den normalt er. Idag var månen "kun" 356.577 kilometer væk fra jorden. Normalt er der en afstand på omkring 384.000 kilometer.

Det sker cirka en gang hver 19. år, at månen kommer så tæt på jorden. Næste gang vi igen får supermåne er i år 2029.

På internettet findes der teorier om, at supermånen påvirker vores klima, hvilket medfører jordskælv, vulkanudbrud og cykloner. Om der er hold i alle internettets mange rygtestrømme, må være op til de enkelte at vurdere.

Jeg kan personligt kun sige at den var flot i aften!!! Og måske min kusine har ret... måske det er derfor jeg de sidste dage har været enormt rastløs indeni. Who knows? :)



5 kommentarer:

Marianne sagde ...

hej Tina

supermåne :) har været ude og nyde i næsten 1½ time.... hvis det ikke var aå koldt blev jeg der ude ...
vi må nyde den når den nu er sååå tæt på :)
kh♥

Linnea skriver: sagde ...

Ja det var bare et kanon flot syn. Vi var også ude med kameraet og fik gode skud både i går og i forgårs. Heldigt at himlen var klar, så vi rigtig kunne nyde den.

Anonym sagde ...

Min mand og jeg gik tur på paseon i aftes her i Torre del mar og jeg sendte dig en tanke og håbede du var ude med kameraet.
Månen var så smuk og vandet stille...
Der er godt nok lang tid til næste gang.

Strikkefuglen sagde ...

Det var så fantastisk at se, den lyste så smukt ;-)

Tina sagde ...

Ja den var rigtig flot :) Men da den nåede godt op på himlen, lignede den nu bare sig selv ;) Det var kun helt nede ved horistonen at det rigtigt kunne ses. Men jeg står klar igen om 19 år :D

Send en kommentar