Så blev der lavet syltetøj

søndag den 13. oktober 2013


Når man har fryseren fyldt med chili, er der en masse ting der skal afprøves :) Denne gang fik jeg lavet noget marmelade.

Så ned i gryden med nogen appelsiner, nogen hindbær og sukker, vanille og et par stærke BOC (Bhut Orange Copenhagen), min yndlingschili :) Jeg tænkte nemlig at BOC'ens orangesmag, ville passe perfekt sammen med en appelsinbaseret marmelade.

Egentlig kunne jeg have puttet hvad som helst i marmeladen... for jeg har faktisk stadig en del små "smoothies poser" i fryseren. Og de trænger til at blive brugt.... så det er nærliggende at smide dem med i gryden, nu man er igang :)


Denne portion gav 5 mellemstore glas marmelade i en lææækker farve. Nu skal de lige sætte sig før jeg smager rigtigt på det. Men smagsprøverne direkte fra gryden var goe :)

Bagefter gik jeg i krig med at rense æbler. Jeg var nemlig så heldig at en sød kvinde her i byen, havde flere end hun kunne nå at bruge selv. Så næsten to spande æbler ventede på at komme "under kniven", om man så må sige.


Der var to slags.. en rød og en grøn. Gode bud skyder på Felippa og Rød Aroma. Men jeg er ikke 100% sikker. I hvert fald ligger der nu 3 kg af hver, i fryseren og venter på at blive til æblekage og æblechutney :)


Køkkenhaven bugner ikke så meget mere, som den har gjort. Men der står stadig nogen af disse vildt lækre hvide radiser. Det er min Ungarnske nabo, der kom med frø til mig og jeg er meget positivt overrasket. De smager himmelsk og har fx slet ikke den der lidt trevlede "skal", som radiser ofte har, især når de bliver lidt store.

Så næste gang de skal hjem på ferie, tager de flere frø med til mig :) Jubiii! Jeg elsker altså at lære om nye ting, på tværs af nationaliteter. De to sæt Ungarnske naboer jeg har, har virkelig udvidet min viden om deres mad, kultur og land. Før jeg mødte dem, anede jeg stort set intet om Ungarn. Og tænk - nu er noget af Ungarn flyttet ind i min have :)

Der ud over er det eneste tilbage i mine højbede: Jorbærplanterne, der tror de skal sætte flere jordbær. Porrer der vokser langsomt men sikkert. En flok krydderurter (især mange mynte), som jeg skal have fundet ud af om de kan overvintre ude, eller om de skal graves op og puttes ind i drivhuset.

Dog står der også en del chiliplanter på matriklen, der stadig arbejder på højtryk. De kæmper en sej kamp for at modne de sidste frugter og jeg er ret spændt på om det lader sig gøre.
Mine Ungarnske naboer smiler overbærende over mine forsøg på at isolere drivhuset og sætte varmekilder derud: Pøøh, chiliplanter kan sagtens tåle nogen grader frost - i Ungarn står de på markerne indtil frosten kommer! ;) Så måske man som hobbydyrker bliver lidt for teknisk? Så derfor har jeg besluttet at de resterende bliver i drivhuset til de dratter om af sig selv ;)

3 kommentarer:

tanterne sagde ...

Din marmelade er rigtig flot.

Mynter er normalt umulige at komme af med igen - så de skal kunne overleve vinteren.

Sine Smed sagde ...

Sikke nogle lækre projekter du har gang i for tiden.

Tina sagde ...

Tante: Taak :) Super, så ved jeg at mynterne bare kan blive stående. Det gør det så meget lettere for mig.

Smed: Tak :) jeg hygger mig med det!

Send en kommentar