På skovtur med privat naturvejleder

fredag den 18. oktober 2013


ADVARSEL: Billedtung post ;) Jeg har nemlig været på skovtur med min nabo idag. Han ville vise mig hvordan man kender svampe, da jeg er meget svampeforskrækket.

Og så kendte han jo lige en skov, hvor der var masser af dem. Så han har ageret naturvejleder for mig idag - og jeg må sige han var super god til det!

Øverst har vi den eneste svamp jeg kendte på forhånd... men også en smuk én af slagsen. I kender den jo nok alle sammen, nemlig rød fluesvamp.


Det var en ultra smuk dag idag, med lækker solskin og en ret god travetemperatur.  Så efterårsfarverne trådte virkelig flot frem. Så jeg har været lidt i himlen idag. Både at få lært noget om svampe, naturen, rådyr og hvordan man kan se de har været der.... PLUS at få fotograferet en masse.


Problemet er at jeg ikke kan huske hvad de hed, alle de svampe jeg så. Så den herover, aner jeg ikke hvad hedder ;)


Men DEN her kan jeg huske, fordi jeg smagte den! JEP jeg turde godt ;) Det er en brunstokket rørhat og man kan kende den på, at den bliver blå når man trykker på den. Lød jeg ikke lidt klååg der??


Det er så vist også den eneste jeg kan huske :) Sådan lige ud over navnene på nogen af de andre... men jeg vil ikke kunne genkende dem. Navne som fx Karl Johan, Fyrsvamp, støvbold osv.

Dog har min nabo vækket min lyst til at lære mere om svampe. Noget jeg havde svoret aldrig ville ske. Mest fordi jeg HADER fx glas-champignon pga den klamme konsistens. Og har derfor bildt mig selv ind at alle svampe er klamme og ikke mindst dødsensfarlige at tage fejl er.

Ingen tvivl om at man ikke skal plukke dem og spise dem, med mindre man er sikker. Men nu tør jeg i hvert fald finde brunstokket rørhat!


Men den smukkeste ER nu altså den dragende røde fluesvamp. Mon man kan tørre sådan én, sådan at den beholder farven? Så kunne den da se herre godt ud i en dekoration.


Dog indeholder skoven også så meget andet end svampe... Så der var riiiigeligt at fotografere. Især da skoven var en blanding af nåleskov og løvskov :)


Og mosser!!! Jeg er helt vild med mos. Det er flot, blødt og giver nogen fantastiske fotos :) Og så er der så mange forskellige at man undres. Og især på træerne har jeg set noget flot "langhåret" mos, som på fotoet herover.


Kan man lige tåle at se en fluesvamp mere?? DET tror jeg nok lige man kan. Det er lidt sjovt, for jeg har indtil idag, aldrig før set en fluesvamp i levende live. Og så viser min nabo mig lige, at skoven faktisk vrimler med dem. Så jeg har set de første 100!!


DEN her synes jeg var sjov :) Den ligner lidt et søpindsvin... og jeg tror det er en form for støvbold. Men jeg er ikke sikker.


Den her er også sjov og jeg tror den hedder Porcelænshat. Den føles virkelig som en gople at røre ved... slimet og kold ;)


Nu var det ikke planter det hele... skoven er også fyldt med dyr. Her en lille sød frø ;) Dem aner jeg til gengæld intet om overhovedet. Men sød, det var den.

Rådyr så vi aldrig... men vi knævrede nok også for meget om svampe til at de var advaret på lang afstand.


Men så er det godt at svampe ikke er sådan at skræmme... de bliver siddende hvor de er :) Her er det vistnok igen nogen porcelænshatte, på et stort bøgetræ.

Så alt i alt, har jeg haft en suuuper god tur i skoven. Hvor jeg har lært en masse nyt og fået rørt krop,  sjæl og kamera :) Så bliver en dag ikke ret meget bedre. TAK til min søde nabo!

3 kommentarer:

dqpage sagde ...

Fantastiske skovturs-billeder. Og skoven bliver aldrig skønnere end den er netop nu

Tina sagde ...

Tusind tak :) nej det er en af de aller smukkeste årstider, synes jeg :)

tanterne sagde ...

Det ender med at du bliver helt svampekyndig.

Send en kommentar