Flyvende

mandag den 1. oktober 2012


DANGER - KEEP AWAY! Nej det var lige modsat idag... min brors arbejdsplads havde 10 års jubilæum og holdt derfor åbent hus. Så det gav mig chancen for at komme tæt på noget der kan flyve igen ;)

Jeg eeeelsker flyvemaskiner af alle arter og dermed også helikoptere. Min bror har i mange år arbejdet på Flyvestations Skrydstrup, hvor han har været både flymekaniker og klarmelder m.m.

Men nu arbejder han hos DanCopter A/S. De flyver blandt andet folk til at fra vores boreplatforme.


De har pt. 10  helikoptere i deres flåde og så vidt jeg husker 4 mere på bestilling. Denne ovenover, ligner en delfin, hvis du spørger mig ;) Den hedder vist også noget med dolphin.

Eller nærmere: AW 139. Den kan rumme 2 besætningsmedlemmer og 12 passagerer. Og den kan flyve 167 kmt. Vild lille ting :) Og iiihhh hvor gad jeg godt have været med på en flyvetur i den.
Det var desværre ikke på tapetet idag - så jeg måtte "nøjes" med at kigge på de stillestående maskiner.


Hvis man lider af flyskræk, kan mån måske ikke lige se det sjove i at der på hvert sæde ligger et nr af Safety News ;)


Se også bare lige alt den teknik der er proppet ind på meget lidt plads! Jeg tror der er over 500 knapper derinde. Tænk hvis man pludselig ikke kunne huske hvilken der sænker landingsstellet? ;)

Nogen af jer sidder nok også ryster på hovedet af mig lige nu - eller også har i for længst bladret væk og tænkt "Booooring"!! ;) Men jeg er altså facineret af at 5 rotorblade med en diameter på omkring 10-12 meter, der hænger slapt ned og blafrer i en alm. vind på en regnvejrsdag, kan løfte SÅ mange kg maskine med 14 mennesker indeni :)


Men min bror flyver ikke rundt i disse 5 vingede jernfugle. Han sidder som Engineer og jonglerer med tal og logbøger og render rundt på virksomheden og ordner dette og hint. Jeg vil ikke gøre mig klog på præcist hvad han laver - men han knokler, det ved jeg da ;)

Når han altså ikke lige viser mine forældre og mig rundt på stedet:


Her sidder jeg inde i en af helikopterne ude på pladsen, mens min bror og far snakker tekniske detaljer. Min far har også engang været på Flyvestation Skrydstrup - så når de er sammen foran en maskine, så går der altså lidt teknik i den ;) Mor og jeg render mest rundt og kommer med (måske) amatør kommentarer som: Nææ den er godt nok stor den helikopter. Og kunne more os stort over at passagerer og piloter bliver forkælet med madpakker, når de flyver hjem fra boreplatformen, trods en flyvetid på en lille times tid ;)


Her sidder jeg på samme sted, som på billedet lige før. Der er da goood plads indeni sådan en fætter :) Og nogen solide hørebøffer til alle passagerer.... i en smart modegul farve ;)


Den maskine jeg sad indeni, er en EC 225 LP, der kan rumme 2 besætningsmedlemmer og 19 passagerer! Ikke så lidt endda :)

Da vi havde stået og kigget lidt på den, rørt lidt ved de ting der ikke stod "forbudt" på, blev det for koldt og vi trak ind igen. Der var nemlig en fin buffet, samt jazz orkester til at underholde.

Og mens vi stod derinde og snakkede, kørte de helikopteren ind til tjek, inden næste flyvetur.


Det gav lige chancen for at se maskinen fra en lidt anden vinkel. Eller med alle luger og kamre åbne. Er du sviller der er meget teknik gemt indeni sådan een. Og ikke mindre end 6-8 mand gik igang med den på een gang.


Men hvis man lige kravler op og kigger ind i hjertet på sådan et maskineri, så er der virkelig også en del at holde styr på :) Og det første der slår mig er hvor pinligt rent der er indeni sådan een. Det er skisme ikke helt som når jeg åbner motorhjelmen på Frk. Evigglad ;) 


Men alting, også helikoptere, har en ende.... Så vi fik set det vi ville og fik hovedet fyldt med teknik, tal og info :) Det var rart at se hvor min bror tilbringer mange timer af sine dage. Og ikke mindst at komme tæt på flyvende maskiner igen. UHA hvis jeg havde pengene, så tog jeg flycertifikat og fløj rundt så tit jeg kunne!!


2 kommentarer:

Lydert sagde ...

Jeg forstår dig til fulde. Jeg tilbragte ni år i Flyvevåbnet og har samme fascination af alt, hvad der kan flyve, som du har. Heldigvis nåede jeg også at komme ud og flyve i forskellige maskiner, incl T-17 som jeg selv fløj i sammenlagt hele fem timer

Tina sagde ...

Årh fedt Lydert :) Der er intet som en flyvetur! Jeg har ikke fløjet selv endnu... kun "lånt" rorpinden et øjeblik her og der ;) Men det gav mig blod på tungen og lyst til mereeee!!

Send en kommentar