Pull Tab Tutorial - 1

lørdag den 27. marts 2010

Hej! Er du klar? :) Nu håber jeg du har overstået det store startende punkt... at samle en masse pull tabs og rense og rette dem ud? :)

Så skal vi bare have fat i noget garn, snor, tråd... hvad du nu foretrækker. Jeg har i dette tilfælde brugt alm. billigt bomuld fra et danske varehus. Og jeg bruger nål 3.5, men brug den du finder mest behagelig. Her handler det jo ikke om en opskrift der skal passe bagefter, som sådan ;)

Jeg starter så med at tage to pull tabs og vender dem med retsiden mod hinanden og med den afklippede ende mod højre. Og i hullet længst mod højre, hækler jeg så to masker igennem.

Dernæst tager jeg igen to pull tabs. Som vender ret mod ret.... og lægger en på hver side af de to første.

Og sådan fortsætter jeg så. To , ret mod ret, uden på de to forrige.... en på hver side. To masker igennem hullet. Det er kun ved første række her, at man skal styre at holde ved så mange på engang. Det bliver lettere.

Og når du har nået den højde, du synes din taske, pung eller ting, skal have, stopper du. Prøv at fold det ud og se.....

Det ligner da, ikke?! :) Fold sammen igen og husk lige to masker i den sidste pull tab.

Og dernæst lige lave to luftmasker, så vi skaber lidt at arbejde med, inden vi vender arbejdet.

Sådan her! Så vender vi arbejdet. Du har nu bagsiden af pull tabs ind mod dig, mens du hækler.

Så bliver det sjovt. Det vigtige er HELE tiden at holde øje med hvad vej pull tabs vender. Jeg har pillet flere rækker op, fordi jeg lige har været liiidt for hurtig. Og når man så folder arbejdet ud, kan man godt se en hel række der vender modsat. Surt!! Så kig godt efter.

Nu tager du EN pull tab og vender den med en IKKE klippede ende til højre og retsiden ovenpå den første pull tab, omme på bagsiden... altså den side der vender væk mod dig.

Nu gælder det så om at det hele skal ligger i de rette folder. Den næste pull tab tager du og putter IND mellem de to første... se pilen.

Lidt som fiskeskæl. Og så hækler du ind i alle 4 pull tabs, der nu ligger ovenpå hinanden.

Denne måde fortsætter du rækken ud. Husk at hækle i det sidste hul og lave to vende masker.

Se bare som det skrider fremad. Vi vender arbejdet igen. Nu skal du have forsiden af arbejdet ind mod dig.

Nu er det med at være opmærksom igen. Denne gang skal pull tabs vende med den afklippede ende mod højre.

Og denne gang lægger du pull tabs OVENPÅ de forrige, og ikke ind i mellem som i forrige række. Fortsæt rækken ud og fortsæt trinene ovenover.

Yippieee... og du er nu klar til at forme din taske, pung eller hvad du vil lave, helt som du vil :)

God fornøjelse. Har du spørgsmål, så stil dem endelig, så kan vi måske hjælpes ad :)



33 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hvor sjovt. I den lille by Comares der ligger på toppen af et bjerg i Andalusien, og hvor vi bor :) er der en gammel dame der sælger bælter og halssmykker lavet på den måde. Hun sælger osse mandler og hjemmepreset olivenolie på colaflasker.

Tina sagde ...

Ja det er da lidt sjovt :) lille verden. Og i modeverdenen bruges de også. Og tasker sælges i dyre domme.
Har du fotos af det hun laver? Det kunne være sjovt at se :) :)

Tina sagde ...

Og lidt sjovt at tænke på , at den gamle dame nok ikke bruger internettet til at hitte på ideer :)

Anonym sagde ...

Vil prøve at huske at tage billeder næste gang. Jeg mangler mandler så det varer ikke så længe inden jeg skal derop igen. Byen ligger ovenover os. 100 næsten lodret oppe.

Anonym sagde ...

Tror nu egentlig ved nærmere eftertanke at hun hækler rundt om dem og derefter hækler dem sammen... Må hellere komme derop...

Sukro sagde ...

Hej Tina, Hvor er det fedt at du har lagt denne tut ud - min datter har samlet toppe i et år og vil SÅ gerne have en taske - det må vi igang med!
Knus
Sukro

Susanne sagde ...

Hej Tina. Hyggeligt at møde dig på Lunderskov bibliotek. Jeg blev virkelig imponeret af dit dåsehækleri. Så nu spotter jeg din blog her. Super flot. Det er virkelig kreativt. Den lille by ved Kolding?? Er det lille Lunderskov ? God kreativitet. Susanne

Tina sagde ...

Hej Susanne

Godt at se dig kigge med :) Og tak for rosen!!
Jeps jeg bor i Lunderskov, gør du også det? Det fik jeg slet ikke spurgt om den dag.

Knus

Raccoon sagde ...

hej. tak for denne guide..jeg er ved at samle pull tab´s sammen til at skulle forsøge mig med dette.

jeg har lånt et billed til at linke hertil fra min blog:

http://raccoon-design.blogspot.com/p/diy.html

hilsen stinne

Raccoon sagde ...

hej igen.
så er jeg ved at forsøge med de første tabs det går rimelig godt da jeg har din guide..er især glad for billederne jeg kan se efter :-)

jeg læste i en kommentar til et af dine tidligere indløg at du gerne ville lære at "flette" tasker. hvis du ikke har fundet teknikken igen så kan du finde et link til en guide på min blog under DIY.

tak for dit overskud til at hjælpe os andre. hilsen stinne

Miv sagde ...

Det er altså super fixt!!

Seje dig!

Coffie sagde ...

Rigtig god tutorial:-)
Men jeg kan ikke helt regne ud hvordan du afslutter den...
Hækler du forside og bagside, eller hækler du et langt stykke og bukker rundt?? :-)
Håber du vil hjælpe mig.
Hilsen Jette

Tina sagde ...

Coffie: Tak :) Du kan gøre begge dele, alt efter hvordan du synes din taske skal ende med at være :) Der er vist ikke nogen facitliste her... kun fantasien sætter grænserne ;)
Kh Tina

Anonym sagde ...

hvordan starter du med at lave de to masker??

Lene Schønemann sagde ...

Flotte ting

Carina sagde ...

Heej (:
Jeg har idag siddet og hæklet efter din forklaring , og har nu fået hæklet det sammen i den str. jeg gerne vil ha' min pung i , men jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg skal lave bunden og siderne. Hvordan har du lavet det?

Smil fra Carina.

- Inascarinas.blogspot.com

Anonym sagde ...

Hej - det er godt nok en fin side du har:)
Jeg er langt om længe ved at lave en taske af dåseclips takket være din opskrift. Men hvordan samler du bunden? Bliver den bare hæklet sammen eller hvordan. Håber du vil hjælpe mig:)
hilsen Hella

Anonym sagde ...

hvor kan man købe de farvede pull tabs eller hvilken dåse kommer de fra ?

Therese sagde ...

Hej.
Jeg har ledt og ledt efter at finde ud af hvordan man gjorde. Så jeg blev lykkelig da jeg fandt din side. Men... Hvordan lukker du i siderne så tingene ikke falder ud igen?
Håber du kan hjælpe!

Anonym sagde ...

hej
rigtig mange spændende ting du har lavet og har lige et spørgsmål om du ikke har en taske med læder klap eller med dåse clips er brugt

hilse
birgit

Tina sagde ...

Hej Birgit, Jeg har lavet denne taske: http://tpoulsen.blogspot.com/2010/08/sadanner.html Men jeg har ikke noget med læderklap :) Men jeg har ikke nogen, hvis det er til salg du mener :)

Regina sagde ...

Hej
Hvilke typer garn/snore bruger du?

Tina sagde ...

Jeg bruger noget nylongarn :) Men du kan bruge alt. Men hvis der er nylon i, holder de bedre faconen i brug.

Anonym sagde ...

Rigtige flotte ting du har. Jeg har prøvet lidt, men hvorfor bliver det skævt i siderne?

Anonym sagde ...

Super fin forklaring og skønt med billeder, jeg mangler dog en forklaring på hvordan man laver maskerne - jeg er helt grøn i at hækle så for mig ville en forklaring på at hækle maskerne være super dejlig at få med.. Kan du klare den? :)

Anonym sagde ...

Hvordan laver du bunden og siden? :-)
er lige blevet færdig med at hækle det stykke jeg vil have :-)

Anonym sagde ...

Hej Jeg er lige begndt på et bælte havde tænk mig at lave julegaver til mine sønner tak for din gode forklaring.

Anonym sagde ...

hejsa

hvor får man fat i de dåsedimser;o))

vh birthe s l

Tina sagde ...

Hej Birthe S: Enten så drikker du en masse sodavand, eller får alle du kender, til at samle for dig :)

Unknown sagde ...

hej ...har aldrig lært andet end luft masker ...så kan du ikke vise hvordan man starter helt fra bunden...tusind tak

Unknown sagde ...

Hej Tina.
Jeg har lavet min første taske efter din vejledning :-) TAK for den... og har siden lavet mange forskellige. Opskrifter bla. Fundet på youtube.
Du skriver at du bruger nylon garn, hvor har du fået fat i det?

Lis Sellberg sagde ...

Hej Tina, rigtig god tutorial du har lavet. Jeg vil også bruge nylon garn, men på nettet finder jeg kun noget til smykke fremstilling der er ret dyrt, hvor har du fundet dit?
Har du en god forklaring på hvorfor det trækker skævt, når man hækler det sammen??

Anonym sagde ...

Hejsa kan du ligge billederne op på ny da jeg kun se 2-3 billeder resten er hvide firkanter desværre 😢vil nemlig så gerne lære at lave det! Er det svært for total begyndere inden for hækling? Glædelig jul

Send en kommentar