Havestatus

torsdag den 2. august 2012



Altså vi kunne nu godt bruge lidt mere end EN uge med varme og sol. Det gjorde godt for mine chiliplanter. De er ganske enkelt eksploderet med frugter.

Altså lilge pånær den højeste på billedet. Nemlig min Jamaican Bell. Den hænger i bremserne så det basker. Om det er naturligt for sorten ved jeg ikke. Men den er nu 145 cm høj og har kun lige antydningen af knopper. Men SE lige hvor de alle er vokset, på en måned!!

Hvorimod den på billedet med mange store frugter. Den er 130 cm BRED og har knap 40 frugter og en masse blomster.

De to mindste ude til højre, med røde skilte, har lige delt sig første gang, så der er også lang vej endnu. Men jeg glæder mig HELT vildt til dem. Det er min Black Naga og min Scorbion... hot hot hot!

Men alle de millioner svirrefluer der myldrer rundt, hjælper også godt til med bestøvningen... way to go! :)


Se lige hvor brd den er. Hmm tjaaa ikke nemt at se på et foto, hvor der ikke er noget i forhold til den. Men hele 135 cm i bredden fylder en del.


Jordbærrene forsøger virkelig :) Men vi KUNNE jo godt bruge lidt mere varme. Men de er der! Det lykkedes. Bortset lige fra farven...endnu.


Og de brudeslør jeg såede, og som jeg frygtede ville dø for mig, efter de blev smadret af "monsun-regn".... lever i bedste velgående. Bevares, de ligger lidt ned i potterne, men de står i fuldt flor og jeg ELSKER dem!! :)


I nogen lange altankasser, såede jeg lidt blandet frø. Både ting jeg vidste hvad var og ting jeg ikke havde nogen anelse om hvad ville blive til ;) Men det ser altså ganske godt ud nu.

Derimod købte jeg nogen "Eng blandinger" som jeg glædede mig meget til. Men KORS de er nogen ynkelige nogen. Kun få frø er kommet op og kønt er det ikke. Så de to kummer er lidt spildt i år. Så de frø køber jeg ikke igen. Men tror der kommer masser af morgenfruer, brudeslør og lignende næste år.


Og så er sommerfuglene vilde med morgenfruerne. Lige så vilde med dem, som med min nye sommerfuglebusk. ÅRH dem vil jeg også gerne have flere af! :) Og lavendler i lange baner!

Jojo jeg lærer lige så langsomt hvad jeg gerne vil have mere af... og hvad der har været en kikser.


En af kikserne (og jaja se lige bort fra ukrudtet ikke), er helt sikkert disse squash/melon/græskar, eller hvad det nu var. Vi mener det er squash. Og de er ikke meget mere end 20 cm høje stadig. Min venindes er over en halv meter høje og har allerede leveret mange frugter!


Agurk, er heller ikke super godt på friland. Denne her er kun 45 cm høj nu men sætter dog frugter. Okay, jeg fik den også som et lille bitte skravl, der skulle have været kasseret (10 cm høj var den). Så det taget i betragtning, så klarer den sig vel nogenlunde.

Jeg er i hvert fald overrasket over at jeg fandt 3 frugter på den idag ;)


Se bare, små babyagurker på vej :)


Og tomaterne som jeg fik foræret, i den tro at det var stilktomater, viser sig at være cherrytomater ;) Så da jeg også selv købte en cherrytomat, fordi jeg også ville have sådan nogen... har jeg nu TRE cherrytomat planter.

Plus to alm tomater i potter, som jeg fik sammen med agurken. Også nogen 10 cm små skravl som jeg troede ville dø. Men de er nu ca 10 meter høje og kraftige og godt igang med at sætte blomster :)

Så lidt sker der da i haven og på terrassen :) Ærterne har sat frugter og jeg går og napper lidt af dem her og der. Der er kun 3 planter, så det er kun til hyggespisning ;)

Bønnerne... tjaaa de VIL bare ikke rigtigt i år... og jeg kan ikke sige hvorfor. Hvis jeg har 10 små bønner, så er det højt sat.


3 kommentarer:

Helle Rasmussen sagde ...

Hej Tina
Sikke du kan med dine chilier...jeg har én chiliplante, som bare ikke vil noget.
Men jeg har en skoleagurk som jeg har i en kapilærkasse, den står med det nederste af planten i "drivhus". Købte sådan en lille teltdrivhus i jem og fix. og det ser lovende ud. Har høstet tre skoleagurker.

Helle Rasmussen sagde ...

Og det billede med sommerfuglen, det kan du tage ud og optræde med. Hold fast det er godt, er bare helt forelsket i det. :)

Tina sagde ...

Helle : Det er 2 gang jeg har chiliplanter og mit første forsøg var bestemt ikke noget at råbe hurra for ;) Men nu går det bedre. Hvor står din plante? Hvad sort? Og hvad står den i ? :)

Jeg får muligvis snart drivhus, så næste sæson bliver spændende. Tak for rosen af mit foto ;) Fotografi er min hobby no 1 ;)

Send en kommentar