Foto til lærred trin for trin

mandag den 16. marts 2009

Som lovet (længe længe, jeg ved det), kommer her en trin for trin forklaring :) Der kan sagtens være der er 100 andre måder at gøre det her på, men det her er MIN måde ;) Bare hvis nogen sidder og har bedre måder at gøre det på. Så sig endelig til.

Jeg starter altid med at male en bund på mit lærred. Nogen maler det kun helt hvidt inden de begynder. Men jeg maler en bund. Det eneste du skal være opmærksom på, er at bunden ikke bliver for mørk.

Dernæst skal lærredet tørre HELT op! Så det er knastørt. Jo bedre bliver resultatet, som jeg har set det indtil nu. Og da jeg selv har en ringe tålmodighed, til at vente på tørretider, bruger jeg en føntørrer til dette formål ;) Og er jeg rææættig doven, stabler jeg føntørreren op, mens jeg lige nyder en kop the!

Så skal du have fat i din kopi. Og her er det vigtigt at det er en FOTOKOPI og ikke et print fra en laserprinter!!!! Så ringe en fotokopi som muligt, på så tyndt og dårligt papir som muligt, giver det bedste resultat. Et print opløses af fugt og flyder ud i malingen.... så hen til kiosken eller hvor i nu får taget fotokopier.

Nogen har misforstået og troet at det er nok med en kopi fra en 3 i 1 printer... men nej, det er stadig blækpatronerne der printer ;)

Og HUSK at dit billede lige skal spejlvendes. Dette er især vigtig ved tekst eller portrætter! ;) Dette er vigtigt, da dit billede bliver spejlvendt ovre på lærredet.

Så tager du din fotokopi, og river en afrevet kant, hele vejen rundt om dit motiv.... Det kan være tæt inde ved motivet, eller langt ude.... det er op til dig. Men gerne så det giver en bred flosset kant. Dernæst smører/maler du FORSIDEN af din fotokopi, med Structure Gel. Et relativt tykt lag.... og placerer det på dit lærred, med forsiden nedad, dér hvor du vil have dit motiv. (nogen bruger andet end structure gel... om det virker ved jeg ikke, JEG bruger dette og det fungerer ;) )

Glat det godt ud, så du ikke har nogen luftbobler indenunder. Hele billedfladen skal have kontakt med lærredet. (Husk at putte penslen i vand med det samme, da Gelen ødelægger penslen hvis det når at tørre, og det tørrer ret hurtigt).

Så lader du det tørre i 24 timer!!! Eeeeh eller hvis du har det som mig... så fatter du føntørreren igen ;) Og igen skal det være HELT tørt! Lad det køle lidt af, så du kan mærke om det er rigtigt tørt!

Så kommer trylleriet! Med en lille stykke køkkensvamp, den bløde side, fugter du bagsiden af printet, med vand. Stille og roligt så du kan fornemme at papiret er gennemfugtet.

Så nuldrer du, med fingrene, papiret af lærredet igen. Og så vil du se at blækket fra papiret bliver siddende tilbage.

Dette er stedet hvor det går godt, eller går galt. Og selvom du har gjort alt "rigtigt", kan det nemt gå galt. Jeg har haft malerier hvor jeg har nuldret forsigtigt, og pludselig ryger det HELE af billedet. Og som i dette tilfælde med dette maleri, hvor jeg gnubbede papir af med den hårde side af grydesvampen tilsidst og det gik godt ;)

Så her er det du prøver dig frem og finder din egen fornemmelse af det.

Når det hele er tørret lidt igen, bliver billedet ofte lidt gråt og uigennemsigtigt. Så er der stadig mere papir du kan nuldre af... såå på den igen ;) Nus lidt om dit billede.
Mal evt lidt mere på det, skriv noget tekst med kul, blæk eller maling. Eller lad det være som det er.

Her er mit færdige resultat:

47 kommentarer:

Anonym sagde ...

Et lille hint:
Hvis du skal påføre noget med tekst (eller bare gerne vil have at billedet vender rigtigt) så husk at din fotokopi skal være spejlvendt, for billedet bliver spejlet når du overfører det til lærredet :)

hilsen en der har dummet sig indtil flere gange...

Tina sagde ...

Tak fordi du skriver det Christina :) Det tilføjer jeg lige...det glemte jeg at skrive ;)

Helle K. sagde ...

Tak - sikke en sjov proces.

Dit billede er skønt med fuglen på fingeren og fuglene på "snoren".

Tina Hult sagde ...

Aii hvor sjovt - og skønt billede: Ved du om det der gel er det smme som decupage lim/lak? På forhnd tak :-) Tina Hult

Anonym sagde ...

Du er en SKAT! Det skal jeg altså prøve i weekenden. Jeg håber, jeg kan få det til at spille :-)

Kludemutter sagde ...

Tak for undervisningen ;O
Det skal prøves.

Knus Yt.

Tina sagde ...

HelleK: Tak :) Ja det er dejligt nemt.

Tina: Det er ikke det samme som decoupage lim :) Nogen siger det også kan bruges, dog har jeg ikke selv prøvet. Hvis du prøver vil jeg rigtig gerne have feedback på om det virkede :);)

Anita: Taark ;) Glæder mig til at se dit resultat.

Yt: Jaah det skal du da :) Structure gel fåes hos galleri Avanti nede i Kolding by. Jeg har lige erfaret at Panduro ikke har det mere.

Helle Koed sagde ...

ej hvor spændende... :)
Jeg har prøvet det én gang for ikke så længe siden, da brugte vi en form for lim mellem lærred og kopien - da brugte jeg bare en print fra min printer - såå det kan godt lade sig gøre! ;)

Tak for din tutorial! :D

Det er blevet et super godt billede du har lavet! :)

Tina sagde ...

Hej Helle :) ja det KAN godt lade sig gøre. Men alt efter om du har ink jet printer eller laserprinter.

Med alm. ink jet printer, kan man se forskellen her:
http://tpoulsen.blogspot.com/2008/11/jeg-har-ogs-lrt-nyt-idag.html

Det ene billede, der flyder alt det sorte ud i det hvide og laver det gråt. Det gør det ikke ved fotokopi eller ved laserprinter ;)

Om det opfører sig anderledes med lim, det tør jeg ikke sige. Hvad lim brugte i ??

Vivs sagde ...

Hej Tina og andre
Jeg har brugt alm. trælim og det virker fint.
Nogen, der kender et godt printermærke, som kan tåle at printe på lærred. Har vist lige ødelagt min HP på den måde.

Tina sagde ...

Vivi... hmm det er da vist noget der skal testes! Og ellers samme fremgangsmåde?

Hmmm jeg har også en HP og er glad for den... en almindelig 3 i 1. Men om den kan tåle lærred...det tør jeg ikke sige :/

Anonym sagde ...

Hej

Hvis billedet fremstår mat efter det er blevet nulret kan man give det et lag lak eller smørre det med almindelig vaseline.

Morten Storgaard sagde ...

Det var en rigtig kreativ måde at få foto på lærred :)
Er man mere til rent fototryk, kan vi tilbyde det...

Tina sagde ...

Hmm reklame?! ;) Jamen kære Morten... selvgjort er velgjort ;)

Unknown sagde ...

Fed idé! - og billig løsning. ;)Kan man også bruge det til portræt billeder?
Min fotomand's papir til blækprint er sådan noget plakat-agtigt papir. er det for tykt?

Anonym sagde ...

Jeg har lige lavet tre billeder, hvor jeg har overført billeder. Jeg så dog først din side bagefter, så puttede bare kopien direkte på malingen. Det gik heldigvis, man skal dog ikke nulre for meget, for så tager man det hele af igen. HIHI. Så de næste billeder jeg skal lave bliver på din måde..
Tak for de gode ideer og hvordan råd...
Malene

Sine sagde ...

Panduro Hobby har fået noget lim (Laklim medium) til at overføre fotokopier til lærreder. .Jeg har dog ikke prøvet det endnu, men vores dekoratør har brugt det, og resultatet er blevet ret godt. Men jeg skriver et indlæg igen når jeg har prøvet den.

Sine sagde ...

Det virker fint. Man kan også bruge nogle laserprintere. Men kunne desværre ikke få alt papiret af uden at ødelægge motivet, men så giver man det bare en gang lim/lak ovenpå så tekst/billede forbliver klart.

Men mange tak for den udførlige vejledning.

Anonym sagde ...

hmm jeg har vist misforstået din vejledning.
Jeg prøvede at lave det med en fotokopi fra fotografen (altså et rigtigt foto som man kender det fra fotorammer). jeg forsøgte mig med at pille bagsiden af billedet som ikke kunne opløses, og da jeg kom igennem alt papiret fandt jeg ud af at billedet nærmest er printet på en plastik film, så det virker HELT forkert.
Er der noget jeg har misforstået - HJÆLP mig...

Tina sagde ...

Hej Anonym,

Du har desværre ikke efterladt en email adresse eller navn eller noget, så jeg håber du selv kommer herind og læser :)
Det du skal bruge er et fotokopi... altså et foto du har taget en kopi af i en almindelig fotokopimaskine! :) Foto er nemlig for tykt og netop som en plastfilm og det duer ikke.

Så prøv igen med et billigt fotokopi fra fx dit bibliotek. Og gerne i et ringe tyndt papir.

Håber det hjalp dig :)

Anonym sagde ...

Okay.. nu har jeg fået hjælp flere steder fra og jeg MÅ bare komme med en forklaring - for her er helt sikkert rodet rundt i teknologien.
Du har ret når du siger en fotokopi - MEN dette er et GAMMELT udtryk (hehe jeg er kun 22) idag kalder vi det bare en kopimaskine.
Der har været stor diskussion om man kan bruge sin egen printer eller ej, og her kommer en forklaring jeg håber kan hjælpe de som er lige så meget i tvivl som mig.

Blækprinter: Dette er de printere de fleste nok har i hjemmet. De kan kendes ved at det der printes på papiret "trækker ind" i papiret så billeder og specielt tekst ikke kan mærkes på papiret. (dette er dem Tina siger ikke kan bruges)

Laserprinter: Her ligger tekst og billeder sig ovenpå papiret. Dette er grunden til de fungere da det ikke hænger sammen med papiret på samme måde. det kan mærkes på printet da man kan mærke bogstaverne når man kører fingeren hen over printet.

Voksprint: Der findes også voksprintere, dette tror jeg ikke der er så mange der møder( det er noget dyrere, og findes ofte ikke i printere folk har i hjemmet uden at vide det) (dette vil jeg mene IKKE virker - men har jo ikke prøvet)

Jeg forstod bloggen som at man skulle bruge et fremkaldt foto og det dur IKKE da disse billeder laves på en film, og dermed kan man ikke lave den ønskede effekt.

Hvad angår strukture gel så var jeg i Panduru. her snakkede jeg med en flink ansat som fortalte at Limlak er det samme - og hun kendte godt til teknikken, så det skulle kunne bruges - jeg har ikke prøvet endnu med det rigtige print, så jeg kan ikke dokumentere det, men jeg stoler på hende.

Jeg siger mange tak for indlægget, og har i lang tid drømt om at lave dette så nu skal det være. Det er fedt at finde tips og ideer her på nettet, så man kan lave nogle nye og spændende projekter i hjemmet.

- Hilsen Hanne

Anders sagde ...

tak for den sidste kommentar, så forstår jeg det bedre. Spændende arbejde.

Anonym sagde ...

~Hejsa.
Sikke et flot billede, det vil jeg snarest igang med at prøve.
Men bare lige for at være sikker, det er en kopi af fx et billede som du kopierer i en kopimaskine ikke?
Når du har fået kopien over på lærredet og skal nulre papiret af, er det så ikke kun papiret omkring motivet, det er da ikke alt papiret er det?

På forhånd tak.

Rikke

Tina sagde ...

Hej Rikke :)
Du har forstået helt rigtigt... helst en kopi fra fotokopimaskine. Og gerne sådan lidt halvdårligt tyndt papir :) Nogen siger kopi fra printer også dur,men der er papiret tit noget ret godt papir og det er sværere.
Jo det er ALT papiret du skal nuldre af :)

Anonym sagde ...

Nøj, det ser spændende ud, kunne godt tænke mig at prøve - men er totalt novice... Hvad maler du bunden med? Olie, akryl eller...? Og har du i mellemtiden støvet den der gel op andre steder end i Avanti?
Hilsen Kristine

Tina sagde ...

Hej Kristine, Nu håber jeg du læser med herinde igen, og ser svaret, da du ikke har lagt en email :)
Jeg maler KUN med akryl! :) Ja du kan også købe det i fx. Panduro Hobby :)

Anonym sagde ...

Hejsa. Det må jeg prøve en dag.:-) Men nu er jeg ikke lige så skarp hehe men du skriver man skal spejlvende billedet....hvordan mener du lige det?;-)

Tina sagde ...

Hejsa :) Jeg mener at du, på din pc, skal spejlvende dit foto eller tekst... for hvis du bare printer tekst ud og smider på maleriet. ender det med at stå spejlvendt PÅ maleriet og det dur jo ikke ;)

Unknown sagde ...

Hej Tina

Tak for din udførlige forklaring. Har aldrig kunne finde ud af det, men nu virker det sgu!

Det eneste, der irriterer mig er, at jeg meget nemt kommer til at nulre lidt af billedet af, så der kommer små hvide huller, selvom jeg er meget forsigtig. Ikke særlig fikst. Nogle tricks til hvordan det kan undgås? Er det måske pga for meget/for lidt lim?

Jeg kæmper også lidt med mindre luftbobler, men det kræver vel bare lidt øvelse...

Hilsen Carina

Anonym sagde ...

hej kan man bruge skolelim, fordi det er det eneste jeg har hjemme og jeg vil gerne lave en gave til min mor idag?. hilsen den anonyme.

Michelle sagde ...

Hej Tina..
Tusind tak for en super tutorial :)
Jeg har lige lavet mit første billede, hvilket blev super godt!

Jeg brugte noget der hedder "Transform' Acryl - PVA ADHESIVE", hvilket også kan bruges, hvis man ikke lige finde structure gel i sin nærmeste hobbybutik. :)

Og så til mit spørgsmål.. Har du, eller andre erfaringer med, om dette kan gøres på tapet også? Ergo, kan man få sine billeder direkte op på væggen med procedure??

Anonym sagde ...

Hej

Tak for en god guide. Glæder mig til at prøve.

Det kan godt være jeg spørger dumt - men hvordan får man et fotografi spejlvendt over på en kopi fra en kopimaskine?

Kan man ikke klistre et foto direkte på lærredet og så male over det? Vil gerne have nogle farver på nemlig?

KH
Martin

Tina sagde ...

Martin: Jeg spejlvender billedet inde i photoshop eller lignende program og printer det ud... og så tager jeg et fotokopi bagefter :) Nogen bruger åbenbart også printet direkte fra printeren.
Du KAN også klistre foto direkte på... men du kan ikke bruge min fremgangsmåde med at nuldre papiret af så. Så skal du bare klistre foto på lærredet og male på det :)
Hvis du bruger min metode, kan du bare male ovenpå bagefter. Men hvis det er farvefoto du påtænker, så skal du bare lime det direkte på lærredet....

sandie lie sagde ...

Har prøvet og det virker. Jeg har dog problemer med den laserprinter jeg har. Den printer det i en nyance af grøn og det er sgu ikke kønt.

Anonym sagde ...

Hej med jer. Jeg har prøvet men det virker ikk. Det eremit papir der var forkert. Hvilke slags papir skal det være og hvor finder man sådan en fotomaskine eller laserprinter, lidtdumt heh men hvordan ved man hva det er for en..
Hilsen en der er helt lost:(

Anonym sagde ...

Hej:)

Dette må jeg afprøve! men tænkte på om det også er muligt at få et godt resultat med en farvet fotokopi ?

Håber nogen kan svare, tak på forhånd!

- Caroline

Tina sagde ...

Caroline: Jeg har ikke selv forsøgt med farvekopi endnu :) Men spring da ud i det... :)

camp sagde ...

Man kan jo også bruge en laser-printer, som bruger samme type pulver som en kopimaskine.

Undrer mig over om der ikke findes en type kalker/trace-papir man kan printe på som ikke er særligt modtagelig for trykpulveret. Så lægge det på lærredet, og "trace", gnubbe bagsiden så det underliggende motiv overføres til lærredet. Hvis ikke kunne man måske selv prøve sig frem med forskellige papirtyper hvor printet ikke "hæfter" ordentligt.

Anonym sagde ...

Hejsa:-)
Jeg har lavet flere billeder ud fra din "opskrift" og jeg super elsker dem:-) talk:-)
Meeeeen nu har min mor udfordret mig...
Hun vil gerne have lavet et på 1x1 meter, og det vil jo kræve flere print der skal sættes sammen, så vil høre om du eller andre der skriver her inde har prøvet det? Tænker det er lidt mere kompliceret end et enkelt print.. og vil godt job være træt af at klokke i det når det er i så stort format... Vil jo være en oplagt julegave:-)

Tina sagde ...

Hej Anonym, Jeg ville lave så stort et print i programmet Microsoft Publisher, hvis du har det. Det følger med officepakken :) Der kan du vælge at lave en plakat og printe den ud i A4 ark... som et puslespil :) God fornøjelse.

Anonym sagde ...

Hej
jeg har printet et billed ud af min barnebarn ud på almindelig printer limet det på læred med laklim ladet det tørre i 24 timer, men når jeg forsigtig gnubber bagsiden af bliver ansigtet gul stribet. er der nogen som kan hjælpe mig; hvad gør jeg forkert eller er det selve billed der er noget galt med

Tina sagde ...

Hej Anonym, Hmm jeg kunne gætte lidt på at det måske er limen der går i forbindelse med det? Da det bliver gult og LAK ofte har en tendens til at kunne farve gult. Men det er et GÆT. Jeg ville i stedet bruge de ting jeg beskriver, eller måske en decoupagelim.

airnalise sagde ...

Hej - laserprint er godt nok vandfast, så de burde ikke flyde ud. Det er inkjet-prints der flyder ud.
VH
Ernalise

airnalise sagde ...

Til camp, som spørger om der findes et matriale som ikke holder så godt fast på kopien, så kan man bruge overhead-film i stedet. Det slipper kopien lettere.

Sidsel sagde ...

Kommer papiret helt af hos dig, eller sidder trykket stadig på noget meget meget tyndt papir? Er ikke sikker på om jeg bruger den rigtige printer :)

Anonym sagde ...

Vi gjorde det på min efterskole tilbage i 14/15 og det var vist med trælim.. men kan ikke helt huske det..

Samuel sagde ...

Mega Nice 😁 jeg brugte din tutorial her i går, og har fået gode resultater 😁
Men i stedet for decupage brugte jeg Harald Nyborg univasal trælim, da jeg lige havde det stående 😅

Send en kommentar