Mor er ikke sur, mor er skuffet...

tirsdag den 13. juli 2010

Eller måske er jeg i virkeligheden rasende og harm!!!! Da jeg blev førtidspensionist efter de nye regler, fik jeg at vide at jeg ikke kunne søge Ekstra og Ordinært børnetilskud. Jeg fik en lang remse af ting jeg ikke længere kunne, af en storsmilende hoverende sagsbehandler.

Nå, men det var jo da drøn ærgerligt og jeg fattede ikke en høstblomst. Men har siden gået i den tro at jeg ikke kunne få det, fordi jeg var på de nye regler, efter år 2003!!

Og jeg har endda gået og sagt det til dem der har spurgt, hvorfor jeg ikke fik det! At det sagde min daværende sagsbehandler jo!

Nu, har jeg så lige fået et nyt bekendtskab og kommende veninde, som også er førtidspensioneret efter de nye regler. Hun fortalte at hun da fik det tilskud og jeg må tilstå, jeg nok lignede een der lige havde set en marsmand lande for snuden af mig!!!

Så jeg fór i telefonen her til formiddag og spurgte hvad HULEN det var for noget?!?! Men svaret var: "AJ det havde de da i hvert fald nok aldrig sagt!!"

Og modsat, som hvis nu de opdagede at jeg havde fået for meget udbetalt i to år, så kan JEG ikke få det bagudbetalt  fordi jeg opdager deres fejl..... Men gad nok have set dem, hvis jeg havde fået det uberettiget i to år... så kunne de nok godt komme op af stolen!!!

NØJ jeg føler mig snydt !!! Så jeg kan først få det første gang fra oktober, da de åbenbart lige er blevet udbetalt, oplyste han på kommunen.

Tror lige jeg smutter ud og skumler lidt over det !!!!!


19 kommentarer:

Linnea skriver: sagde ...

Måske du skulle tjekke kommunen en ekstra gang via andre uvildige kanaler. Måske de rent faktisk KAN pålægges at betale med tilbagevirkende kraft. Det vil de nok ikke selv vedgå, så det vil givetvis være andre instanser, du skal søge den information hos.

Fruen sagde ...

Hej Tina
Jeg tror også jeg ville gøre som Linnea foreslår. Prøvede for mange år siden det samme med Told og Skat. Jeg tror s.. også jeg ville gå ud og smide nogle store sten i vandet af bare ærgrelse.

HEKSEN sagde ...

Hej Tina.
Jeg gik spændt på din bol, i håb om at se nogle fede billeder fra uvejret. Men nej,,,,uha som jeg kender det! Kommuner er tunge dansepartnere. Hvis du er passivt medlem i en fagforening, så har de en sagsbehandler der kan hjælpe dig - ellers har jeg ingen gode ideer. Der skal et godt helbred til, at være syg!

Jane sagde ...

Åhhh hvor er det typisk kommunalt, man kan aldrig få noget af dem, men de ta´r gladeligt fra os andre!

Tina sagde ...

Tak for opbakning og forslag :) Jeg er igang med at skrive sammen med en sagsbehandler der vist gerne vil give et råd eller to.
Noget om at kommunen i princippet skal oplyse mig om at jeg har ret til dette tilskud!

tanterne sagde ...

Efter det indtryk jeg har fået, ville de penge, du her er gået glip af, faktisk kunne have fået et par ting til at se anderledes ud.
Måske er det en ide at kontakte retshjælpen? Hvis altså ikke den sagsbehandler du har fat i, kan få noget til at rykke sig.

Tina sagde ...

Jeps jeg kunne jo have haft 800 kr mere om måneden, til en lejlighed hvor man ikke bliver nødt til at køre retssag mod udlejer, for at få skiftet noget så simpelt som ruder osv.
En nyuddannet sagsbehandler brænder for at bruge sin nye viden og siger man kan klage og måske derigennem få det man er snydt for. Nu må vi se.
Min egen sagsbehandler har jeg ikke set siden vi skiftede kommuner. Så jeg ved ikk hvem jeg har mere... forhåbentlig ikke den samme.

LindaT, Kastrup sagde ...

Hej Tina
Du skal gå opad i systemet og klage, ikke lade dig affærdige med en sludder for en slader i telefonen. Skriv og bed om et skriftligt svar så har du noget at anke sagen ud fra. Held og lykke.

Elsebeth sagde ...

Hej Tina
det er helt korrekt at kommunerne har oplysningspligt - og netop børnepenge er ikke noget, man selv skal søge om. De skal faktisk komme helt automatisk, så er du berettiget til dem, er der ingen tvivl om at det er med tilbagevirkende kraft. Vi var heller ikke klar over det, da min mand overgik til førtidspension - pluselig kom over kr. 16.000 helt automatisk i forbindelse med en "oprydning" på kommunen :-))

Jeg vil i øvrigt sige stort tak for din anvisning på hækning af pull taps; det var sådan at jeg tilfældigt fandt din blog, men du har jo mange spændende ting at få gode idéer af. Glæder mig til at se mere fra dig :-)

hilsner
Elsebeth

Tina sagde ...

Linda: jeg forsøger at hitte rede i det hele :)

Elsebeth: TUSIND tak for din melding. For jeg havde nemlig også forstået det jeg fandt på nettet, som at de havde oplysningsPLIGT!!!

Men hvad hulen gør jeg så herfra?? :)

Tina sagde ...

Elsebeth: Er du sikker på du taler om Ekstra og Ordinært børnetilskud og ikke Særligt børnetilskud??

Elsebeth sagde ...

Hej igen - tjekkede lige i papirerne og det var det særlige børnetilskud, vi automatisk fik anvist efter 1.1/2 år :)
Vi har haft rigtig mange ankesager med en multihandicappet dreng og en mand på førtidspension, men har gennem årene kun tabt en af de mindre. Det kan virkelig godt betale sig at kæmpe for sin ret - men det kræver et stort overskud.
Jeg tror på din sag :-)

Tina sagde ...

Okay, det er jo ikke det jeg er gået glip af :)
Med mindre jeg også kan søge det???!!
Der er vist forskel på førtidspensionister fra før og efter 2003.....
Og så mange mærkelige forskellige slags børnetilskud!!

Men som jeg kan læse mig frem til har kommunen PLIGT til at oplyse dig om særligt børnetilskud.... det som du får.

Fr. Møller sagde ...

Det er fandeme typisk Kolding kommune. Da min kæreste røg på kontanthjælp, efter hans sygedagpenge udløb, fik han at vide, at hvis han ønskede at søge ekstra hjælp til boligudgifter i henhold til §34 i Lov om social service, så skulle han fraflytte sin lejlighed efter tre måneder.

Det var rent ud sagt noget fordrukkent sludder, og i 2008 gik jeg så i flæsket på dem. Det tog sin tid, men det endte faktisk med, at han fik små 40.000,- efterbetalt - skattefrit.

Så bare på dem, Tina. For de har netop oplysningspligt!

Tina sagde ...

Jeg ved bare ikke hvor og hvordan jeg skal gribe fat i det!!
Mest fordi jeg jo ikke har noget bevis på skrift!! Kun telefonsamtaler og face to face samtaler... intet på papir.
Så det kan jo let blive ord mod ord.

Madam Kjeldsen sagde ...

Hej Tina..

Du skal som det første bede om aktindsigt i din sag. På journalarkene skal der være påført, hvad der er talt om, om der er givet afslagt etc. Som socialrådgiver har man ikke kun oplysningspligt, man har også notatpligt.

Hvis du kan huske, hvilke dage du var til samtale og hvilke dage, du har talt med "en fra kommmunemn" pr. tlf., så skriv det ned. Det skulle så gerne korrespondere med det, der står i din journal.

Held og lykke. Det kan, som der også står ovenfor, være noget af en "Davids kamp mod Goliat" at komme igennem den kommunale lydmur.

Tina sagde ...

Hej Madam Kjeldsen,

Desværre er det ved at være 4 år siden jeg fik beskeden og med de toner hun altid talte til mig i (nedladende og til tider ondskabsfuldt), tvivler jeg rigtigt meget på at hun har skrevet DE ting ned i sagsmappen!
For hun har jo direkte siddet og løjet! Og jeg tvivler på at hun ikke godt var klar over hvad hun sagde.

Vi har jo fået nye kommuner siden og jeg ved ikke engang hvem der er min sagsbehandler idag.... om det er den samme eller ikke.

Og jeg er kørt lidt sur i det med kommuner, så jeg føler mig på ret bar bund her.

Fr. Møller sagde ...

Du skal kontakte kommunen og bede om navnet på din sagsbehandler - sådan en har man nemlig også som førtidspensionist. Så skriver du til vedkommende, at du tilsyneladende ikke blev korrekt oplyst om dine rettigheder som enlig forsørger OG førtidspensionist. Hvis det ikke er noteret i din sag, at du havde ret til XXX, jamen så er du jo ikke blevet oplyst om det - og så har du en sag at gå videre med.

Hvis du får brug for lidt hjælp undervejs, siger du bare til. Jeg har unægtelig lidt erfaring med Kolding kommune efterhånden...

Tina sagde ...

Uha Det kan jeg mærke at jeg ikke får gjort... jeg er stadig pizze ræd for kommunen og taler helst ikke med nogen der.
Een ting er pr brev... men førk.

NØJ jeg føler mig ynkelig i den her sag.

Fortsæt evt. på email: momsen @ gmail.com .... Jeg tror en del forsvinder midt i bloggen her.

Send en kommentar