Naturlige fuglebade

søndag den 30. juni 2013


Jeg har haft gang i støberiet herhjemme :) Jeg har haft lyst til det længe, men ikke fået gjort noget ved det. NU skulle det så være... endelig.

Jeg er svært tilfreds og glad for mine fuglebade. Og jeg er ret sikker på jeg kommer til at lave flere! Jeg elsker naturligheden i deres bladfacon... og ikke en støbt rund eller firkantet kasse.


Jeg har lavet nogen små nogen, på rabarberblade ... perfekt alene eller i par. De indgår let som en naturlighed i haven - enten frit på græsset, eller i ly af havens planter.
Og så lavede jeg nogen kæmpe nogen af skræppeblade! Store som en normalt fuglebad ofte er... og personligt synes jeg at de er smukke og naturlige.


Fremgangsmåden er suuuper nem. Lav nogen små jordvolde, på størrelse med bladet. Eller måske en stor vold, dækket med mindre blade. Læg bladet omvendt ovenpå volden, så bladribberne er tydeligst der hvor betonen skal ligge.


Lav eventuelt en mindre masseproduktion, nu du er igang ;) Jeg er sikker på din veninde eller nabo også gerne vil have én.


Og så ellers bare på med noget beton! Og så kommer den eneste svære del i det her..... nemlig at vente.. vente og vente... ca. 24 timer, indtil betonen er så tør at du kan vende dem om, uden de knækker :)

Og vupti - som én skrev til mig, så kan katten få skyllet sin mad før hun fanger den ;)


8 kommentarer:

Lotte Andersen sagde ...

Wauv for en god ide, godt jeg snart har sommerferie :-)

Må jeg spørge hvad det hedder det beton du bruger? er det noget tørt som blandes op med vand?

Og hvad når nu det er tørt, så kan man pille bladet af?

Hilsen Lotte
(som hidtil har været tavs beundrer af alle dine kreative ideer)

karin voigts syslerier sagde ...

en helt vild god ide. Jeg har meldt mig til et kursus i aug. for at komme igang. Men det er måske ikke så svært????

Tina sagde ...

Lotte Andersen: Det er bare noget støbebeton af ukendt navn :) Det billigste jeg kunne finde. Ja, når det er tørt og jeg kan vende det om, så piller jeg bare bladet af. Der vil nok sidde nogen bladrester tilbage - især de tykke bladnerver vil gerne sidde fast. Men det rådner væk.

Karin: Tak :) Neeej slet ikke spor svært :) ALLE kan lave det.

Lene sagde ...

Det er min stoooore drøm at lave sådanne fade (ja jeg skrev i flertal ;)) og gerne af mine egne rababerblade. Måske du vil hjælpe mig med det engang?

Sine Smed sagde ...

De er blevet virkelig flotte! Hvem der dog bare havde en have. Håber at fuglene tager godt i mod dem..

Tina sagde ...

Lene: DET kan du tro jeg gerne vil :) Vi skal da lave en masse af dem!

Smed: Tak :) Nu tænker jeg at de liiige skal se dem an i nogen dage, inden de tør hoppe i dem ;) Men mon ikke? Der er ikke så meget anden adgang til vand her.

Lotte Andersen sagde ...

Tak for hjælpen Tina, nu ved jeg hvad jeg skal bruge et par dage i sommerferien til.

ReCyklisten sagde ...

Flotte fade/blade. Så kunne jeg for en gangs skyld ærge mig en lille bitte smule over, jeg har byttet haven ud til en altan :o)

De bedste hilsner fra Susanne, ReCyklisten

Send en kommentar