Anemoner og kameraer

lørdag den 14. april 2012


Jeg har været ude at gå en lille fototur idag :) Deeeejligt vejr derude og det trak i mig.

Plus det faktum at jeg var ved at blive kuldret i hovedet, af at gruble over kamera/objektiv-køb :)

Så UD og få klaret tankerne ..... og må sige det hjalp! For nu føler jeg mig sikker på hvad der er smartest NU og hvad jeg så kan spare op til senere :)


Så det ser ud til, at dette var den sidste anemone-tur, med mit 450D. Et kamera som jeg har været virkelig glad for, og som faktisk gør det rigtig godt.

Et kamera jeg til enhver tid, vil anbefale, til dem der er på det niveau jeg også var, da jeg fik det.

Men jeg er vokset og vil mere nu. Og da jeg så har vundet en retssag, mod min tidligere udlejer, som har kørt i laaaaaaang tid nu ( Jeg har skrevet om det før her på bloggen, men nu er sagen endelig slut... og vi lejere fik medhold). Skal det beløb jeg fik retur, bruges til et nyt kamera. Jeg har desværre ikke råd til de helt store modeller og samtidig de rigtigt gode objektiver. Så jeg må prioritere.

Så jeg har prioriteret et okay kamera: Eos 60D , samt et godt allround objektiv: Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM. Et objektiv, der får gode ratings derude. Det tegner skarpt og gengiver farver rigtig godt.

Kompromiset går så ud på, at de objektiver med fast brændvidde, jeg også kunne tænke mig, må vente. Til jeg ved præcis hvilke brændvidder jeg kan bruge og til jeg har råd.

Jeg blev nemlig anbefalet et 50mm til portrætter, da det er tættest på at gengive det øjet normalt ser. MEN jeg bor jo ret småt og for at kunne tage en person i fuld figur, med 50 mm, ville det betyde at hele min stue skulle være tom!!! Og da det ikke rigtigt kan lade sig gøre, ville et 50 mm jo selvsagt være dumt.

Så planen er ovenstående køb... og så, indtil jeg engang får råd.... prøve at låne et par objektiver med fast brændvidde, for at mærke og se om det er et af dem jeg ikke kan leve uden ;)



14 kommentarer:

garn og glas sagde ...

Jeg synes du tager nogle fantastiske billeder, og bliver det så endnu bedre med det nye kamera, så er det jo bare ren win-win.
Jeg kender alt for godt det med google rundt mellem diverse anmeldelser. Jeg har for et års tid siden overtaget min lillebrors gamle kamera - Nikon d40x - og overvejede på et tidspunkt om jeg skulle anskaffe et andet objektiv til smykkefotografering, men valgte at vente og nu forsøger jeg mig så frem med kameraets forskellige indstillinger og håber ad den vej at kunne lære at tage lidt bedre billeder, men det er sørme svært :-)

Anonym sagde ...

Hvor er det bare dejligt at se anemoner.
Jeg er sikker på du tager fantastiske billeder uanset hvilket kamera du har.

Tina sagde ...

Garn og glas: Tusind tak :) Ja man bliver helt rundforvirret af at læse for meget af det! Hvilket objektiv har du til at fotografere smykker nu? For det handler garanteret om indstillinger og LYS, masser af lys :) Og gerne fra forskellige retninger.

Estermarie: Jaaah skønt med Anemoner... har helt savnet at se dem. Ahhh ingen tvivl om, at som en klog mand engang sagde: Man kan tage vinderbilleder med et engangskamera, det er manden bag kameraet der gør det.... Så HAR det jo også lidt at gøre med hvilket udstyr man har nogen gange ;)

Karina (Korsholms Kreative Hjørne) sagde ...

nu har jeg fulgt med her de sidste dage på din blog og jeg har overvejet at købe et kamera... men der er så mange og det er svært at finde ud af hvad man skal gå efter... hvad gav du for dit canon 450d? og hvis man tager billeder i naturen hvilket objektiv vil du så anbefale???

Pia´s Hverdag sagde ...

Hej Tina, er det så nu og snart vi skal sammen på foto tur ? Nu er vejret vist til at vi kan klare det.

Pia,

Tina sagde ...

Karina: jeg må tilstå jeg ikke kan huske hvad jeg gav for det :) Og jeg er ikke sikker på det er i handel mere. Nu er det 550D og 600D :)
Hvis du er begynder udi digital spejlrefleks, ville jeg nok starte med et 550D og så starte med det kitobjektiv der er med. Og så stille og roligt finde ud af hvad du fotograferer mest af :)

Pia: Aj hvor sjovt... havde ikke set denne besked før jeg spurgte dig på SMS :) Glæder mig til næste weekend og håber at vejret er perfekt!

Tina sagde ...

Karina: Ups glemte også eos 500D :)Den er også et godt begynder DSLR.

garn og glas sagde ...

Det objektiv, jeg har nu, er der der fulgte med kameraet, da han købte det - AF-S Nikkor 18-55 mm, 1:3,5-5,6.
Ja, lys skal der til - jeg har forsøgt mig med en papkasse som softboks, og det er som sådan også ok, men jeg kun godt bruge en lampe mere, så jeg har 3 i alt. Derudover tror jeg et stativ til kameraet også ville være en god ide.

Lene sagde ...

tillykke med sejren og det kommende kamera. knus fra Lene

Anonym sagde ...

Skønne billeder, du tager!
Specielt af de smukke anemoner.
Jeg synes, anemoner er ren forårs-poesi:

Som et tæppe så blødt og hvidt,
anemoner op kommer.
Så at våren kan træde skridt,
mod den ventede sommer.
Hver erantis og hvert blad,
favner forårssolens lyse kvad.

Poetiske forårsknus

Henrik

Tina sagde ...

Garn og Glas: Okay det er ret tæt på det jeg bruger nu :) Og det lyder også som om du gør hvad du kan.... så hvis det stadig ikke lykkes, må det være indstillinger af kamera. Men et stativ ville HELT sikkert være en rigtig god idé :)

Lene: taaak søde :) Efter snart 3 års plidderpladder, er det endelig slut!!!!!!!!!

Henrik: Tak for rosen og for det søde anemone-digt :)

Anonym sagde ...

Billeder,musik og digte går for mig op
i en højere og smukkere enhed:

To duer blå,
fløj fra dit blik,
ind imit sind, med glæde.
Mon de kan nå,
at flyve væk?
Før de har bygget en rede.

Billedsprogsknus:


Henrik

Anonym sagde ...

Hej Tina!
Du skal lære at det ikke altid er hvilke
Kamera eller objektiv man bruger, men opbygningen af et billede, sjælen, og hvad
skal mit billede fortælle andre.
Ejen erfaring!
fotoknus
Henrik

Tina sagde ...

DET ved jeg skam godt Henrik :) Jeg plejer bestemt også at forklare folk at et vinderfoto, nemt kan tages med et engangskamera, hvis man har øje for et godt motiv! :)
Og jeg har prøvet at udstille i USA på World Art Expo, med et foto, med EOS 450D'eren, som bestemt ikke ligger i den høje ende. Så jeg ved godt at jeg ikke bliver den næste Joe McNally, ved at købe et dyrere kamera ;)

Send en kommentar