Stress og borgermøde

torsdag den 29. oktober 2009

Jeg har været til bogermøde i aften. En masse byrådspolitikere kom til byen, klar til debat. Og på den anden side af bordet sad så en god bid af byens borgere.

Vi har nemlig ET problem, som vi ikke lod ligge ukommenteret hen. Man skal jo spare.... meget.... Men istedet for at spare, så alle mærker det lige meget. Skal det atter engang gå ud over yderområderne.

Her i vores by, vil man spare vores bibliotek næsten væk. Dvs. vi skal gå fra 3 dage åbent med bemanding, til kun 6 timers bemanding. Men uha uha.... Kolding mener jo at vi ikke har så meget at klage over, for vi får jo da UDVIDET åbningstid. Jow jow kære Kolding, det gør vi da. Med maskiner og ubemandet.

Men ser i, vores bibliotek er SÅ meget andet end et bibliotek. Det er også babycafé, mødested for de unge, romansnak aftener, foredrag, kreativ café, folk kommer og læser dagens avis og bliver forkælet med en kop kaffe, og guderne må vide hvad andet spændende lokalerne bliver brugt til. Oveni det, har vi (uden sammenligning) verdens absolut bedste bibliotekarer.

De to kvinder kan deres lånere ved navn.... og selv vores børn kan de ved navn. De ved hvad vi læser, de rammer, mere end ofte, plet når de anbefaler bøger. De yder bare SÅ meget mere end der står i deres kontrakt... det er jeg sikker på. De er nogen af dem vi andre kalder ildsjæle... dem der gør en stor forskel for mange.

Men nu skal vi nøjes med EN person.... så vidt vides 3 timer, to gang om ugen. Og i det tidsrum skal de både agere bogopsætter, bibliotekar og rydde op efter alle de andre timers ubemandet roderi, som andre kan frembringe.

Jeg synes simpelthen det er mere end uretfærdigt. Samtidig mener politikerne i Kolding at vi jo alle mærker denne besparelse og at der bliver sparet lige meget over det hele.

Det kan da godt være der i kr og øre bliver sparet lige så meget i Kolding. Men hvis man kigger sådan her på det... holder det ikke en meter:

- hvis man lukker Kolding bibliotek om søndagen og evt. en dag midt i ugen, så har de stadig 5 dage åbent. Det mærker den lokale Koldinggenser næppe så meget. Og det ville give plads til ikke at pille så hårdt lige netop ved vores bibliotek.
- selv hvis man lukkede Kolding bibliotek helt (hvad angår bemanding... og dem er der en DEL mere af derinde, end herude) ville Koldinggenseren, have mange andre muligheder for at være social med andre, gå til diverse foredrag, baby caféer, få en kop kaffe på en café, mødes i diverse klubber o.m.a. Vi, i vores by har KUN vores bibliotek og en hal. SÅ hvis man ikke er sportsinteresseret, har vi INTET.

Det er som om det ikke rigtigt giver nogen mening. Når de samtidig råber op om at de unge skal have nogen tilbud, så de ikke istedet øver hærværk og ryger ud i noget skidt.

AJ hvor jeg dog lige trænger til luft :( Vi er nogen stykker der lige om lidt starter en underskiftsindsamling. Jeg håber så inderligt i vil være med, når den er klar. Vi har brug for hver en lille autograf.....

(Lidt sjovt er det dog... at når borgerne i aften gik politikerne på klingen, var de fleste HELT enige med os i at det var synd og skam at skære på den måde. Men ... alligevel bliver det sådan? Jeg håber de tager debatten med hjem og genovervejer)


--------------------

Så kommer vi til det med stress. For nu fik jeg også sagt ja til det med underskriftindsamling.
Samtidig kører vi sag i huslejenævnet, hvor jeg står for papirerne lige nu. Samtidig skal alt være klar til Nannas udvekslingsrejse. Samtidig skal jeg have styr på TO gange julemarked. Samtidig får jeg sagt ja til en masse små opgaver her og der.
Men i den grad ikke mindst det sidste år, hvor jeg har været kørt psykisk på af en jeg kender. Hvor jeg først nu har sagt fra for alvor.

Lige nu fælder jeg som en vild. Overalt i mit hus ligger lange mørke hår. Jeg har tabt 5 kg af dem jeg så lykkeligt tog på efter rygestop. øvøvøvøv....

Lægen siger stress. Jeg sagde: AAARRRRRJ jeg er ikke stresset... jeg FØLER mig ikke stresset.
Når jeg nu sådan sidder og ser på skrift. hvad jeg har gang i. Og tænker på det Nanna sagde idag: "Mor, der er altså en grund til du er pensioneret."...... jamen så kan jeg da godt se der måske er noget om det.

Men især det med håret skræmmer mig fra vid og sans. Især når lægen siger alle blodprøver ser fine ud. Bvitamin, stofskifte og diverse... fint fint....
Hvad gør man så..... suk

8 kommentarer:

Tris sagde ...

Puhaa Tina. Det lyder som om du børe skrue lidt ned for blusset. Pas nu på dig selv.... der er sgu så få andre der passer på os - eller takker os for alt det vi pisker rundt og laver for andre.

Så lær at sige fra - og for en periode kun koncentrere dig om det nære og det der betyder noget for dig og din familie. Resten af Verden kan vente.

Og den opgave, som du har været så sød at sige ja til for mig.... bare glem den. Brug din energi på dig selv og dine.

Kærlige tanker,
Trine

Fríða sagde ...

pas på, pas på! er der ikke nogle du kan uddelegere nogen af opgaverne til?
kh.fra Island
Frida

Tina sagde ...

Tris;: Puha det er jo bare så svært at indse.... synes jeg. Jeg troede stress var noget med hårdt arbejde og 100 opgaver hver dag.
Jeg har svært ved at synes det er OK at jeg skulle være stresset når jeg går hjemme!!
Tris jeg vil ellers så utroligt frygtelig gerne tegne! Desværre tror jeg lidt i har ret... jeg skal have ryddet lidt ud i de for mange opgaver og have nogen dage hvor jeg ikke går og tænker på alt det jeg ikke når.
KNUS og tak fordi i forstår.


Frida: Jo kunne jeg måske godt. Inden længe har vi fået indsendt alle papirer til USA... så kan vi istedet bare glæde os til hun skal afsted. Sagen vi kører synes jeg næstne jeg bliver nødt til at være den der skriver breve, fordi de andre arbejder hver dag.
Men ellers skal jeg lære at sige nej.... og åbenbart MERE end jeg troede var nødvendigt.
ØV hvor jeg dog hader ikke at kunne være en superwoman.

Heidi sagde ...

Ja, hvad gør man lige? Man siger nej til nogle af alle de projekter man i første omgang har sagt ja til. Pas på dig selv, du lever kun én gang og din krop prøver allerede nu at vise dig, at du skal tage den med ro. Lyt til den og sku ned for aktiviteterne. Det er ikke værd at tabe både hår og kilo for.

Hygge-Strik sagde ...

Du må og skal tænke lidt mere på dig selv og lære at sige nej!!!
Du er en stærk person og du kommer op til overfladen igen.

Tine sagde ...

Pas på dig selv!
Man levet kun en gang, og det skulle helst være et godt liv :-)
Sig nej, selvom det er svært, og lad være med at bekymre dig om hvad andre tænker.
Det vigtigste er hvad du har brug for!
Knus herfra!

Helle K. sagde ...

Du spørger, hvad du lige gør - du siger nej!

Tina sagde ...

Takk skal i have piger :) Jeg forsøger sørmer også at sige nej. Er måske ikke god til det.

MEN tror nu det er et år med hetz fra en person, der har gjort udslaget. Det har givet angst og en mærkelig følelse i hele systemet. øvøv.

Send en kommentar